acupuncture therapy

طب سوزنی از مواردی است  که بسیار به “شبه علم” شباهت دارد. شاید به این دلیل که ریشه ی آن برگرفته از طب سنتی و باستانی چین است. ولی از طب سوزنی در پزشکی مدرن هم استفاده می شود…. البته نه دقیقا از همه ی ابعاد آن به عنوان طب باستانی چینی. اثر گذاری طب سوزنی در بعضی زمینه ها از طریق مقالات معتبر و روشمند علمی ثابت شده و توانسته است تاییده سازمان‌های غذا و دارو و حتی پوشش بیمه را در بعضی از کشورها به دست بیاورد.

در مطالعات مختلف اثرات فیزیولوژیک زیادی از طب سوزنی دیده شده که مواردی از آنها اشاره می کنیم:

• در طب سوزنی سوزن ها در نقاط به خصوصی از بدن وارد می شوند، دیده شده که این نقاط در مقایسه با بقیه نقاط بدن حاوی تعداد بالاتری گیرنده عصبی و مقاومت الکتریکی کمتری هستند.
  • طب سوزنی می تواند غده هیپوتالاموس و به دنبال آن غده هیپوفیز رو تحریک کند.
  • طب سوزنی ترشح “اپیوئیدهای درون زاد بدن” یا همان موادی که در بدن ترشح میشوند و اثر ضد درد ایجاد می کنند را بیشتر می کند. و همینطور باعث ارسال پیام هایی از ماهیچه ها به سمت مغز می شود که نهایتا منجر به ترشح موادی مثل اندورفین و کورتیزول می شود.
  • طب سوزنی سیستم ایمنی را تحریک می کند.
  • از طریق بهبود وضعیت قلبی عروقی می تواند عملکرد ورزشکاران را بهتر کند.

روش انجام:

در طب سوزنی معملا بیمار دراز کشیده و سوزن های ظریف و یکبار مصرفی توسط پزشک در نقاط بخصوصی از بدن وارد می شود. این سوزن ها بین 20 تا 50 دقیقه در بدن می مانند و پس از آن خارج می شوند. این سوزن ها حاوی ماده دارویی نیستند و صرف حضور آن در بدن منجر به اثرات فیزیولوژیک زیادی می شود.

در چه بیمارانی می توان از طب سوزنی به عنوان روش درمان کمکی استفاده کرد؟

• بیمارانی که گرفتار انواع دردهای مزمن یا حاد مانند سردرد، میگرن، آرتروز، ساییدگی مفاصل، اختلال ستون مهره ها ، اختلال دیسک، تنگی کانال نخاعی، نوروپاتی ها، آسیب رباط ها و بافت نرم هستند.
  • ضعف اندام ها ناشی از سکته، آسیب مغزی و آسیب نخاعی.
  • زیبایی در صورت با هدف بهبود کلاژن سازی و قوام پوست.
  • در بی اختیاری ادرار و مدفوع و یبوست، به عنوان درمان کمکی.

دوره ی درمان:

یک دوره ی درمان معمولا 10-15 جلسه، به صورت 3-5 روز در هفته می باشد. گاهی بسته به شرایط بیمار ممکن است دوره ی درمان تکرار شود.

عوارض طب سوزنی:

عارضه ی قابل ملاحظه ای ندارد.اما می توان به کمی درد در محل ورود سوزن ها که معمولا در همان لحظات اول ورود سوزن حس می شود و سپس بر طرف  می شود وهمچنین احتمال ایجاد کبودی گذرا در محل ورود سوزن اشاره کرد.