معرفی روشهای درمانی در طب فیزیکی و توانبخشی

دارو درمانی

بر اساس معاینه و شرح حال ، نوع بیماری شما تشخیص داده می شود و پزشک بنابه شرایط شما تصمیم می گیرید چه دارویی و به چه مقدار برای مشکل شما باید تجویز شود. حتما تمام داروی تجویز شده را مصرف کنید و دوره درمان را کامل کنید، مگر پزشک گفته باشد می توانید زودتر مصرف آن را قطع کنید.

تزریق

تزریق یک راه درمان ایده آل در بسیاری از بیماری های عضلانی اسکلتی می‌باشد،  معمولا نیاز به یک یا حداکثر ۳ جلسه برای تزریق می‌باشد. با توجه به بیماری شما نوع ماده ای که پزشک تزریق می‌کند متفاوت خواهد بود. انواع تزریقات از نظر محل تزریق عبارتند از: تزریق داخل مفصلی، تزریق اطراف مفصل، تزریق اطراف تاندون، تزریق داخل تاندون، تزریق بافت نرم، تزریق عضلانی و …

براساس تکنیک و نوع ماده ی تزریق شده انواع تزریقات عبارتند از: اوزون درمانی، پرولوتراپی، تزریق پی آر پی، تزریق ژل هیالورونیک اسید و مزوتراپی.

تزریقات عضلانی-اسکلتی با یا بدون بی حسی امکان انجام دارند. بر اساس تکنیک و نوع ماده تزریق شده ممکن است بدون درد یا با درد کم تا متوسط باشند.

عوارض احتمالی این شیوه درمانی: درد و کبودی محل تزریق که معمولا طی چند ساعت یا چند روز برطرف می‌شود، خونریزی محل تزریق و عفونت ناحیه تزریق که با رعایت اصول بهداشتی و استریلیتی شانس آن بسیار بسیار کم می‌باشد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی تقریبا بدون عارضه، با استفاده از طیف خاصی از پرتوهای نوری می باشد که کاربرد آن در انواع اختلالات عضلانی-اسکلتی از جمله: آسیب ورزشی، درد مفاصل، آرتروز، درد و آسیب عضلات و تاندونها، دیسک کمر و گردن، ورم، انواع درد ها، تنگی کانال نخاعی، نوروپاتی و  ترمیم زخم می باشد.

این روش بدون درد می باشد. معمولا جلسات‌ به صورت متعدد، متناوب و با فواصل کم (۵ تا ۱۰ جلسه، یک روز در میان ) انجام می شود.

طب سوزنی

طب سوزنی روشی است که در آن به منظور درمان اختلالات مختلف به ویژه درمان انواع درد، بی حسی، گز گز و ضعف، سوزن های کوچک و نازکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود. این روش تقریبا بدون عارضه می باشد،  تنها احتمال کمی درد، کبودی و یا اندکی خونریزی در محل های وارد کردن سوزن ها وجود دارد.

این روش طی جلسات متعدد و متناوب معمولا به صورت یک روز در میان و مجموعا حدود ۱۰ جلسه انجام می شود‌.

مانیپولاسیون

مانیپولاسیون نوعی درمان دستی است که در آن پزشک پس از انجام معاینه و شرح حال دقیق بیمار و گاهی انجام تصویر برداری های لازم، مانوری خاص را بر روی قسمتی از بدن(کمر، گردن، دست، پا، فک… ) انجام می دهد که نهایتا منجر به کاهش درد و افزایش عملکرد بیمار خواهد شد. مانیپولاسیون اگر توسط فرد متبحر انجام نشود ممکن است عوارضی از جمله آسیب به استخوان ها، رباطها، شکستگی مهره، آسیب به نخاع یا عروق را به همراه داشته باشد. این روش درمانی معمولا بین یک تا سه جلسه انجام می‌شود.

بایوفیدبک درمانی

بایوفیدبک روشی است که معمولا از آن برای بهبود قدرت عضلانی، عملکرد، گاهی کاهش انقباض و اسپاسم عضلانی، کمک به درمان فلجی به دلایل مختلف از جمله سکته، آسیب نخاعی،ضربه مغزی، بی اختیاری ادرار، یبوست، اختلال جنسی، پرولاپس و … استفاده می شود.در این بیمار از دستگاه بازخوردهای تصویری و شنیداری دریافت می‌کند و به این ترتیب به مرور فعالیت عصبی-عضلانی وی بهبود پيدا می‌کند و بهینه تر خواهد شد.

بایوفیدبک کاملا بدون عارضه و درد می‌باشد و نیاز به جلسات متعدد و گاهی چند دوره درمان می باشد.

چسب کینزیولوژی

از این شیوه ی درمانی برای کاهش درد و بهبود آسیب‌های عضلانی، تاندونی، کشیدگی ها،و اصلاح بد شکلی های اسکلتی استفاده می شود. چسب های کینزیولوژی توسط پزشک به اشکال و اندازه های خاصی بریده و متناسب با مشکل بیمار طراحی و چسبانده می شوند‌. بسیاری از اوقات لازم است این چسب به مدت ۳-۴ هفته استفاده شود، ولی چون به دلیل فعالیت بدنی، تعریق، حمام، ،تعویض لباس و … معمولا زودتر جدا می شوند عموما لازم است ۳ مرتبه توسط پزشک مجددا چارچوب شده و چسبانده شوند. این روش درمانی اگر به شیوه ی درست و توسط فرد متبحر انجام نشود در مواردی باعث تشدید درد یا بدتر شدن مشکل بیمار می شود.